Artikel fundet på TV2 finans:
Nu drøner de riges elbil på børsen
29-06-10: 15:01 | af: Morten Høyrup, mort@tv2.dk
For første gang i over 50 år går et amerikansk bilfirma på børsen, når elbil-producenten Tesla Motors i dag noteres på Nasdaq-børsen i New York.
Tesla, der blev startet i 2003 i San Carlos i Silicon Valley i Californien, satser på at lave biler med et opsigtsvækkende design og således fjerne noget af det lidt støvede image, elbiler har.
Det har indtil videre ikke resulteret i overskud for selskabet, men til gengæld givet en masse omtale i medierne og popularitet blandt miljøkorrekte kendisser i USA.
Blandt andre Google-stifterne Sergey Brin og Larry Page er set køre rundt i hver deres Tesla Roadster, ligesom de er blandt investorerne bag bilselskabet.
Vil hente 1,5 mia. kr. på børsen
I bedste Silicon Valley-stil er Tesla Motors nemlig startet for privat risikokapital og med it-berømtheder i bestyrelsen, men nu skal der frisk kapital til for at sikre firmaets overlevelse på det benhårde luksus-bilmarked.
Den satser Tesla Motors på at skaffe ved at gå på børsen, hvor målet er at sælge aktier for 244 millioner dollar (knap 1,5 mia. kroner).
Seneste amerikanske bilfirma, der blev noteret på en børs i USA, var Ford i 1956.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej alle sammen!
Jeg ville gerne lige høre hvad I synes om denne artikel? Og hvad tror I at fremtiden er inden for biler? Personligt tror jeg der er en fremtid i elbiler - eller i hvert fald nogle der minder om fx dem der kører på brint og biogas. Men hvad tror I? Har selv tænkt jer at købe en bil som disse i fremtiden? Eller tror I ikke at det holder i længden?
Jeg interesserer mig meget for den slags og vil gerne høre hvad I synes.
...fra sparegrisen