Glemt kodeord?

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Elbiler - succes eller spild af tid?
Rang:
Finando af 4. grad

Artikel fundet på TV2 finans:

Nu drøner de riges elbil på børsen

For første gang i over 50 år går et amerikansk bilfirma på børsen, når elbil-producenten Tesla Motors i dag noteres på Nasdaq-børsen i New York.

Tesla, der blev startet i 2003 i San Carlos i Silicon Valley i Californien, satser på at lave biler med et opsigtsvækkende design og således fjerne noget af det lidt støvede image, elbiler har.

Det har indtil videre ikke resulteret i overskud for selskabet, men til gengæld givet en masse omtale i medierne og popularitet blandt miljøkorrekte kendisser i USA.

Blandt andre Google-stifterne Sergey Brin og Larry Page er set køre rundt i hver deres Tesla Roadster, ligesom de er blandt investorerne bag bilselskabet.

Vil hente 1,5 mia. kr. på børsen

I bedste Silicon Valley-stil er Tesla Motors nemlig startet for privat risikokapital og med it-berømtheder i bestyrelsen, men nu skal der frisk kapital til for at sikre firmaets overlevelse på det benhårde luksus-bilmarked.

Den satser Tesla Motors på at skaffe ved at gå på børsen, hvor målet er at sælge aktier for 244 millioner dollar (knap 1,5 mia. kroner).

Seneste amerikanske bilfirma, der blev noteret på en børs i USA, var Ford i 1956.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej alle sammen!

Jeg ville gerne lige høre hvad I synes om denne artikel? Og hvad tror I at fremtiden er inden for biler? Personligt tror jeg der er en fremtid i elbiler - eller i hvert fald nogle der minder om fx dem der kører på brint og biogas. Men hvad tror I? Har selv tænkt jer at købe en bil som disse i fremtiden? Eller tror I ikke at det holder i længden?

Jeg interesserer mig meget for den slags og vil gerne høre hvad I synes.

...fra sparegrisen

Offline Profil E-mail  

Titel: Re: Elbiler - succes eller spild af tid?
Rang:
Ægte Finando

Spild af tid, da det kommer til at tage mange år, før de er stabile og kan køre langt nok på en opladning...

Og inden det sker, så kan verden have udviklet sig i en ikke forudset retning...

Desuden kan EL ik lagres, hvilket gør det ualmindeligt usikkert at benytte sådan en bil. For hva sker der, hvis produktionen i et område sætter ud? Kan man så ik lade op, før problemet er fixet eller?

Giorgio Armani Solbriller

Fendi Solbriller & Valentino Solbriller

Offline Profil E-mail  

Rang:
Finando af 4. grad

mrme skrev:

Spild af tid, da det kommer til at tage mange år, før de er stabile og kan køre langt nok på en opladning...

Og inden det sker, så kan verden have udviklet sig i en ikke forudset retning...

Desuden kan EL ik lagres, hvilket gør det ualmindeligt usikkert at benytte sådan en bil. For hva sker der, hvis produktionen i et område sætter ud? Kan man så ik lade op, før problemet er fixet eller?

Jeg tror at du har ret i, at de skal udvikles meget før de er brugbare, men udviklingen går jo også ret stærkt for tiden så man kan jo håbe at de kan nå at lave noget godt.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener her. De fleste ting i verden i dag kører jo på el, så hvorfor tror du det bliver et problem lige med elbilen?

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando

sparegrisen skrev:

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener her. De fleste ting i verden i dag kører jo på el, så hvorfor tror du det bliver et problem lige med elbilen?

Fordi tog f.eks køre på spor, hvor der er trukket elledninger. Bilen skal køre i det fri, og den skal kunne køre langt...

Biler skal lades op, hvilket tager enorm lang tid, er ressourcekrævende, og så skal der etableres en helt ny slags "tankstationer", som vel nærmere får navnet ladestationer...

Giorgio Armani Solbriller

Fendi Solbriller & Valentino Solbriller

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando

I min verden er el-biler absolut en mulighed. Mht ladestationer, bliver det nok sådan at når man holder for eks. at handle, kommer der stik så man bliver ladt op imens, det bliver naturligvis superhurtige ladestationer, nøjagtig som man kan idag med ladere som findes hos mekanikkeren.

At priser på sådannne biler nok bliver skyhøje i Danmark er så en anden sag.

Offline Profil E-mail  

Rang:
Finando af 4. grad

pesen skrev:

I min verden er el-biler absolut en mulighed. Mht ladestationer, bliver det nok sådan at når man holder for eks. at handle, kommer der stik så man bliver ladt op imens, det bliver naturligvis superhurtige ladestationer, nøjagtig som man kan idag med ladere som findes hos mekanikkeren.

Det ville være en god ide at kunne lade op mens man fx handler. Jeg tror at elbiler er ideelle til fx bykørsel, hvor man ikke har brug for at køre meget hurtigt og meget langt og hvor der ville være muligheder for at få ladet op. Der går nok mange år endnu før man kan bruge disse biler til længere distancer og til motorvejen o.l.

Det kan godt være at priserne i Danmark bliver for høje, men mon ikke de går lidt ned efterhånden? Sådan er det jo med så meget andet.

...fra sparegrisen

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando

sparegrisen skrev:

pesen skrev:

Det ville være en god ide at kunne lade op mens man fx handler. Jeg tror at elbiler er ideelle til fx bykørsel, hvor man ikke har brug for at køre meget hurtigt og meget langt og hvor der ville være muligheder for at få ladet op. Der går nok mange år endnu før man kan bruge disse biler til længere distancer og til motorvejen o.l.

Det kan godt være at priserne i Danmark bliver for høje, men mon ikke de går lidt ned efterhånden? Sådan er det jo med så meget andet.

...fra sparegrisen

Vi er helt enige mht by el-biler. Her kunne det være op til den enkelte kommune og sørge for at der var el-biler man kunne leje, for derigennem at lave et sundere byliv og så kunne man også opfordre til at folk lavede nye firmaer som havde cykeltaxier

Hvad angår el-biler til lange ture tror jeg aldrig det bliver en succes, da det vil kræve nogle helt anderledes batterier end dem vi kender idag og samtidig vil de være meget pladskrævende, så familier på 4-6 personer vil ikke kunne få en el-bil pga. pladsmangel.

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando
Brugeravatar

Geografisk sted:
9900 Frederikshavn
Jeg har fulgt den seneste debat omkring elbiler tæt, og jeg ser i den grad en mulighed, jeg er overbevist om at før vi ser os om, så er elbiler "alle mands" eje, de elbiler der kører længst i dag render ca 160 km på en ladning, nogle er helt oppe i nærheden af 200 km på en ladning, indrømmet dette skal fordobles før det bliver helt aktuelt, og der skal forskes i nye batterier som er mindre, yder mere, og som har en langt højere kapacitet... Men jeg tror Elbilen er kommet for at blive, og jeg tror den får en langt større succes end brintbiler osv. Priserne skal bare lige jordes i bund først, forskellen på en Fiat 500 1,2 POP, på benzin, og en Fiat 500 POP, på el, er rundt regnet 200.000 kr. og det er uden nogle former for afgifter på elbilen, som det er lige nu, men det kan jo ændres mange gange...

Hellere en god trekant end en ond cirkel...

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando

El-biler bliver et hit i DK, ligesom kongefamilien og deres tvillinger

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando
Brugeravatar

Geografisk sted:
9900 Frederikshavn

pesen skrev:

El-biler bliver et hit i DK, ligesom kongefamilien og deres tvillinger

Den eneste grund til at kongefamilien og deres afkom bliver et hit er fordi medierne lige pludselig ikke kan finde ud af at skrive om andet..... Men ja jeg tror også el-biler bliver et hit.... Det håber jeg da ihvertfald...

Hellere en god trekant end en ond cirkel...

Offline Profil E-mail  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste