Glemt kodeord?

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Befordringsfradrag praktik
Rang:
Finando trainee

Hej

Jeg har ledt og ledt på skats hjemmeside, men uden held (og forstand) :)

Er fordi jeg skal i praktik til efteråret i Århus og har tænkt mig at pendle mellem Aalborg og Århus af personlige årsager. Mit spørgsmål går på om jeg som studerende har mulighed for at modtage befordringsfradrag for dette?
Praktikpladsen er lønnet...

Håber der er nogen som kan svare på dette...

MVH Rasmus

Offline Profil E-mail  

Titel: Re: Befordringsfradrag praktik
Rang:
Finando af 2. grad

Hej Rasmus.

Du oplyser, at praktikpladsen er lønnet. Derudover er der mere end 24 km mellem din bopæl og praktikplads. Begge forhold, der medfører, at du godt kan modtage befordringsfradrag efter de normale regler, som hvis du var almindelig lønmodtager.

Husk at tilrette din forskudsopgørelse, såfremt du ønsker godtgørelse ved praktikkens begyndelse.

Link til Skat: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1536790&vId=203214

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando

rasmustp skrev:

Hej

Jeg har ledt og ledt på skats hjemmeside, men uden held (og forstand) :)

Er fordi jeg skal i praktik til efteråret i Århus og har tænkt mig at pendle mellem Aalborg og Århus af personlige årsager. Mit spørgsmål går på om jeg som studerende har mulighed for at modtage befordringsfradrag for dette?
Praktikpladsen er lønnet...

Håber der er nogen som kan svare på dette...

MVH Rasmus

Da jeg i tidernes morgen var i praktik (1994 -97) kunne jeg ikke få fradrag ifl. min kommune, men ved ikke om det er ændret

Offline Profil E-mail  

Rang:
Finando trainee

Tak for svaret Skattefar.
Jeg har fået det bekræftet og desuden er det samtidig muligt at få rabat på DSB pendlerkort hvis andre står i samme situation.

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando
Brugeravatar

Geografisk sted:
9900 Frederikshavn
Det er da meget rart at vide... Og held og lykke med praktikken...

Hellere en god trekant end en ond cirkel...

Offline Profil E-mail  

Rang:
Finando af 5. grad

Hej,

Udgangspunktet for at kunne fradrage befordring jf. SL § 6 jf. LL § 9C (mener jeg at det er) - det er at det grundlæggende princip om at det skal være med til erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst. Så er pratikken ulønnet, så er din omkostning ikke med til erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, og der kan ikke indrømmes fradrag for befordring som et ligningsmæssigt fradrag.

Er pratikken lønnet, vil du kunne få befordringsfradrag.

Læs evt artiklen i børsen her: http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/182090/newsfeeds_rss/

Offline Profil E-mail  

Rang:
Finando trainee

Skriver lige igen med lidt ekstra spørgsmål til tråden som jeg håber nogle kan besvare...

Flere fra mit studie skal gennem samme omgang med praktik i Århus og bliver boende i Aalborg. Én har i denne forbindelse ringet til skat hvor han fik at vide at lønnen SKAL overstige den samlede løn fra praktikstedet. Så man ikke blot kan modtage et symbolsk beløb.

Mit spørgsmål går på om dette er sandt eller om SU'en ligeledes tæller med i indkomsten?
Eksempelvis har jeg udregnet mit fradrag for perioden til ca. 27.000. Mens lønindkomsten fra praktikstedet ca. er 25.000 for den samlede periode. Så i dette tilfælde overskrider lønindkomsten ikke befordringsfradraget. Derudover vil jeg i hele perioden modtage min SU som normalt, så skal den indkomst tælles med i regnestykket?

Håber I forstår spørgsmålet :)

Offline Profil E-mail  

Rang:
Ægte Finando

rasmustp skrev:
Skriver lige igen med lidt ekstra spørgsmål til tråden som jeg håber nogle kan besvare...

Flere fra mit studie skal gennem samme omgang med praktik i Århus og bliver boende i Aalborg. Én har i denne forbindelse ringet til skat hvor han fik at vide at lønnen SKAL overstige den samlede løn fra praktikstedet. Så man ikke blot kan modtage et symbolsk beløb.

Mit spørgsmål går på om dette er sandt eller om SU'en ligeledes tæller med i indkomsten?
Eksempelvis har jeg udregnet mit fradrag for perioden til ca. 27.000. Mens lønindkomsten fra praktikstedet ca. er 25.000 for den samlede periode. Så i dette tilfælde overskrider lønindkomsten ikke befordringsfradraget. Derudover vil jeg i hele perioden modtage min SU som normalt, så skal den indkomst tælles med i regnestykket?

Håber I forstår spørgsmålet :)

Ja det vil jeg umiddelbart sige den skal, det er jo en indkomst

Offline Profil E-mail  

Rang:
Finando af 5. grad

Hejsa,

Det er lønnen fra praktikstedet som er gældende.

SU er en overførselsindkomst og ikke en lønindkomst - men indkomsten fra praktikstedet er en lønindkomst og det er KUN den som er gældende - SU holdes uden for.

Mvh Freekyzone

Offline Profil E-mail  

Rang:
Finando af 3. grad

jeg er enig i de svar der er kommet.

Jeg sender desuden lige et link til SKAT's hjemmeside hvor du selv kan prøve at læse.

Se under afsnit - A.F.3.1.3.2 - Arbejdsplads

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=104029&vId=203348&i=517&action=open#i104029

Offline Profil E-mail  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste