Hey there !
Er man politikker, så har man selv valgt at være en offentlig person, og er man ikke bonus-pater i alle henseender, så bliver man skudt på - det er uanset rod i økonomien pga. sofa (eller hvad det var at Henriette Kjær havde), at man lader sin chauffør hente og bringe sit jagtvåben (Bendt Bendtsen) og hvad der ellers har været af skandaler - der er vist ingen der har noget at lade den anden høre. (Men man må sige, at Anders Fogh var et godt eksempel - der var ikke mange finger at sætte ...)
Helle ... tja jeg er ked af at vi ikke høre hvad hendes mand har at sige - for er det ikke hans selvangivelse det drejer sig om? Nååå jo det er det :-)
At han lader Helle ordne hans selvangivelse, fritager ikke ham fra sit ansvar - at indberette en korrekt selvangivelse. Dermed kan spørgsmålet i første omgang ikke være Helle, men hendes mand, om han skal straffes - og hvis SKAT vurdere at det er grundlag for at ifalde et bødeansvar, så kan han ifalde fra 1x skatten til 3x skatten i bøde.
Men nu kender jeg ikke sagen præcist, og deres konkrete omstændigheder - men der er altså flere steder som regulerer hvor man skal betale skatten, og der er der intet odiøst i.
Lønnen kan være omfattet af DBO mellem Danmark og arbejdslandet, hvor arbejdslandet oftest får retten til at beskatte lønnen - alternativt kan lønnen måske lempes efter LL § 33A (exemption) hvormed man ikke betaler skat - så det kan være helt reelt - og betales der ikke skat, så kan jeg godt regne ud hvad bøden bliver ... 0,00 kr.
Så kan spørgsmålet være, om Helle er medvirkende - og i så fald om det er bevidst (forsættelig) svig - og derefter om der er tilstrækkeligt grundlag for at straffe hende med bøde.
Jeg tvivler på, at skatten er så stor, at strafferammen er frihedsberøvelse (fængsel).
Jeg er ikke SOC. men jeg tror på at hun har været sløset med opgørelsen - at ingen af dem har gået særlig meget op i at opgøre det præcist - ja lad os kalde det at de har været ligeglad. Og det er forkert, men nok ikke vildt nok til at straffe særlig hård, taget alt i betragtning. De skal have en løftet finger, og så er det det.
Så er der Lene. Uanset hvad, så bør hun bare rette ind, og deltage i møder mv. og repræsentere Danmark - og er man udenrigsminister, ja så er det meget rejsen og mange møder - men det vidste hun - det kunne hendes udemærket forgænger have fortalt hende! Jeg kan ikke se at der er nogen undskyldning - desuden er det bestemt en skærpet omstændighed at hun selv har udnævnt sig til jobbet.
Blot min småborgerlige subjektive holdning her sidst på en mandag :-)
/Freeky